Kenali BARONGAN





Mungkin tidak ramai yang tahu apa itu BARONGAN.. Barongan adalah alat permainan berasaskan kuda kepang mengikuti pelbagai jenis bentuk.sumber didapati daripada kawan saya yang aktif dalam acara kuda kepang. jum lihat proses menyediakan barongan yang sangat unik ini.





1



2


proses mengecat


anda rasa diperbuat daripada apa? plastik ? huhu .. actually daripada kayu.. tak kisah la kayu apa, yang penting kayu itu lebih besar.senang cakap balak la.. alat lain digunakan adalah cat,pengukir, dan sebagainya. lihat pada gambar diatas.


proses terakhir 


Barongan ni berasal dari Jawa Indonesia. Barongan bawa turun ke Malaysia dan tapak pertama ditempatkan adalah negeri Johor.Menurut sumber lagi,barongan dengan erti lain adalah bermaksud, harimau, burung helang garuda dan ular naga. Secara langsungnya, barongan adalah berkaitan dengan kuda kepang dan alam ghaib.Ini adalah lambang dan tradisi orang jawa meraihkan hari hari tertentu mereka. Jika ada berminat untuk menyaksikan real persembahan kuda kepang, sila komen... mungkin anda boleh datang sini untuk menyaksikannya dengan secara live.. ~


tadaa ~!! siap sepenuhnya..



No comments:

Post a Comment